Mar Esteve Cortes, marketing-project-manager 

bij het Spaanse TheSize, geeft advies voor de afwerking van oppervlakken in de badkamer en schetst de trends van vandaag. 

Volgens een recente enquête van Lloyds Bank verkiezen bijna 2 miljoen huiseigenaren het opknappen van hun huis boven verhuizen.

Voor 30 procent van de respondenten is de badkamer het vertrek in huis met de hoogste prioriteit. Het European Home Report 2014 geeft aan dat de badkamer

op de tweede plaats staat op de lijst van vertrekken die het belangrijkst gevonden worden voor verbetering, direct na de keuken.

Onderzoek door Zopa (Engelse bank) heeft uitgewezen dat een nieuwe badkamer zich gemiddeld voor 48 procent terugverdient. 

Nu de huizenprijzen gaan stijgen, zien veel huiseigenaren hun huis als een langetermijninvestering.

Veel consumenten willen graag producten voor de badkamer die een lange levensduur en luxe te bieden hebben.

Vooral als het gaat om de afwerking van de oppervlakken zijn producten met veelzijdige toepassingsmogelijkheden in trek,

voor een groot deel bepalen ze het design van de badkamer.

Geen voegen

Gelakte oppervlakken waren vroeger de standaardkeuze voor de gemiddelde badkamer, maar nu zien we fabrikanten

ook interessantere oplossingen aanbieden, zoals hout, graniet en gesinterde oppervlakken.

Er is nu meer keuze, en dat komt omdat fabrikanten onder andere competitief willen blijven door het creëren van een

groter productdifferentieel en omdat de vraag naar milieuvriendelijke en natuurlijke materialen gestegen is.

Het feit dat projectspecificaties steeds vaker gesinterde oppervlakken aangeven, terwijl vroeger betegelen de

normale keuze was voor de muren en de vloer van de badkamer, speelt eveneens een rol.

Gesinterde oppervlakken hebben in vergelijking met tegels meer opties te bieden op het vlak van esthetiek en design,

en bovendien hebben ze nog een belangrijk voordeel, namelijk het ontbreken van voegen.

Daardoor is het oppervlak gemakkelijker schoon te maken en te onderhouden en potentiele hygiëneproblemen,

die zich voordoen bij voegwerk, kunnen vermeden worden.

Grijs

De vraag van consumenten naar het 'natuurlijke' element in de badkamer gaat verder dan 

het materiaal dat gebruikt wordt voor de oppervlakken en komt ook naar voren in de huidige designtrends.

We zien een beweging weg van geometrisch design, naar natuurlijkere en meer organische vormen.

Wat kleur betreft, heeft grijs zijn stempel op 2014 gedrukt. Grijs blijft ook de on-trend-kleur van 2015.

Een punt van zorg bij een grijs palet is vaak dat een omgeving gecreëerd wordt die niet levendig genoeg is.

Ter compensatie kunnen witte tinten toegevoegd worden voor een geraffineerd uiterlijk of in het oog

springende kleuren en opvallende esthetische metaalelementen voor een levendiger geheel.

Textuur

Metalen oppervlakken waren een groeiende trend in 2014 en deze trend heeft zich voortgezet in 2015,

waarbij de designtrends koper en brons kleuren voorop lopen.

Verweerde, oud uitziende metallic afwerkingslagen geven een badkamer warmte.

Het rijke metaal wordt vaak geaccentueerd door het tegen een donkere achtergrond te plaatsen;

en we zien dus vaak in deze omgevingen de kleur grijs een prominente plaats innemen.

Vandaag de dag bieden fabrikanten state-of-the-art-decoratietechnologie aan om een

authentiek metalen uiterlijk te verkrijgen, een mooi alternatief voor consumenten die

afgeschrikt worden door de kosten en gebrek aan gebruiksgemak van echt metaal in de badkamer.

Textuur blijft een van de belangrijkste trends, in het bijzonder hout- en steeneffecten.

Hout wordt vaak als ongeschikt ervaren voortoepassing in een natte en vochtige omgeving.

Daarom is replicatie via digitale prints, net zoals bij de metalen, een veelgebruikte oplossing.

Er zijn nog meer textuuropties. zoals textiel- en steeneffecten, beschikbaar in digitale prints.

Ze geven de visuele illusie van het echte materiaal, maar dan wel met de eigenschappen van gemakkelijker te onderhouden oppervlakken.

Douchedomein

Inloop-douches zijn steeds populairder geworden in 2015.

Dit heeft bijgedragen aan een aantal factoren, zoals de 'groene' trend, want voor douchen is immers aanzienlijk

minderwater nodig dan voor een bad nemen. Maar het praktische aspect spreekt hier ook een woordje mee.

Als een badkamer in een kleine ruimte moet passen, dan is een inloopdouche een haalbare optie

zonder dat ingeleverd hoeft te worden op het gebied van stijl of kwaliteit.

En inloopdouches hebben natuurlijk nog een voordeel: ze zijn gemakkelijker toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit.

Kleine douchebakken, van zo'n 760 mm in het vierkant en eenvoudige douchecabines domineren niet langer de markt.

We zien nu vraag naar grotere douchecabines en geraffineerde inloopdouches.

Consumenten zijn beter geïnformeerd en veel mensen willen graag een luxe badkamer en een eigen douchedomein om zich daarmee te onderscheiden.

Om het echte inloopgevoel te krijgen, heeft men liever tegels of wandbekleding van vloer tot plafond, dan een douchebak.

Fabrikanten willen graag aan deze wensen tegemoet komen en bieden daarom oplossingen aan in de vorm van gigantische platen.

Duurzaamheid

Mensen worden zich steeds meer bewust van wat duurzaam leven betekent.

Geüpcyclede en gerecyclede materialen spelen een steeds prominentere rol in de badkamer.

Deze duurzaamheidstrend doet zich op wereldschaal voor in de bouw.

Consumenten verwachten dat keuzes omwille van design een uitgebalanceerd geheel vormen met de keuzes omwille van duurzaamheid.

Hun wens is productie van oppervlakken met zo beperkt mogelijke impact op het milieu en eindproducten die volledig recyclebaar zijn.

Bron: Het vakblad MAG

 

PLAATS JE BADKAMERKLUS